"Innovativa uppstickare ger liv åt mässgolvet", trendspaning Clean & Facility 2023
Fullproppade av energi efter årets stora happening, Clean & Facility 2023, har vi låtit orden flöda fritt från vår mässansvarige marknadskommunikatör Martin Ädel.
Intrycken efter årets upplaga av Clean & Facility har precis sjunkit in. Jönköping bjöd på en riktigt välfylld mässa med många besökare från städ- och servicebranschens alla led och från många olika delar av Sverige. Det märks att mässan är en stor happening för alla, oavsett befattning eller vart man verkar. Många hade rest långt för att delta och det är roligt att uppleva ett sådant engagemang från besökarna.
Samma engagemang fanns att hitta bland många utställarna som i år bjöd på en bra show. Men det märks att flera ledande branschföretag håller igen och inte ställer ut med samma storlek och energi som tidigare gånger. Men i deras återhållsamhet och i vissa fall saknad, fyller innovativa uppstickare upp och ger liv åt ett annars ganska traditionellt och slentrianmässigt mässgolv. Besökarna söker mer och mer efter upplevelser och inspiration och man ser tydligt vilka utställare som ger dem detta, det är där det samlas flest människor. Som utställare och företag i branschen måste vi bjuda till och bjuda in, det räcker inte att bara vara på plats, besökarna och mässan är värda engagemang.
Tittar vi på trender och samtalsämnen syns det tydligt att miljömässig hållbarhet och robotisering är ett stort fokus, i alla fall utifrån de budskap som kommer från många av leverantörerna och deras produktsortiment. Tittar man på det utifrån ett bredare mer socialt perspektiv kan man också lägga till social hållbarhet och arbetsmiljö till listan, något som ämnena på årets många seminarier och även nomineringarna för priserna under Clean Bright Awards (Städ- och servicebranschens kvalitetspris) styrker. Branschen jobbar starkt för att premiera och lyfta den sociala och miljömässiga hållbarheten och det kommer bli intressant att följa denna positiva utveckling och de dialoger som följer mellan köpare och leverantörer av städtjänster, det är i det mötet som allt vi jobbar för tar sig en konkret form. Mycket har blivit bättre, men det är samtidigt mycket mer som kan göras och det kommer hela tiden nya utmaningar som ska tacklas och nya förutsättningar att förhålla sig till.
Något som garanterat kommer ha stor påverkan på branschen är den pågående robotiseringen, inte sedan städmaskinernas uppkomst har ett enskild produktsegment haft så stor möjlighet att förändra branschen. Här kommer producenterna och leverantörerna att ha ett stort ansvar att presentera smarta lösningar och hjälpmedel som möter branschens behov i allt från arbetsmiljöfrågor till hotet om personalbrist.
Vi går mot en minst sagt intressant och spännande framtid. Med rätt fokus, inspirerande personer och företag som skapar engagemang och forum som Clean & Facility, där hela städ- och servicebranschen kan mötas - då finns alla förutsättningar för förändring och förbättring. Tillsammans gör vi skillnad!
Share this Post
Martin Ädel, mässansvarig marknadskommunikatör, OrboTech.